Maria av Svaneberg 1 – Elisabeth Hammer

mariaavsvanebergMaria av Svaneberg er en serie utgitt av Norske Serier, og begynte i sommer en gang (bok to skulle være i salg mellom 8. august og 18. september, visstnok). Stemmer i natten er undertittelen på denne første boken i serien. Jeg fikk den gratis, som reklamebilag til Rom 1-2-3 (om ikke jeg husker feil), og fant ut at siden jeg ikke har lest noen sånn serie siden jeg leste første halvdel av Sagaen om Isfolket i tenårene så skulle jeg forsøke å lese den.

Utgangspunktet er ikke så verst interessant:

Maria er 19 år, yngre datter av en godseier i Vestfold i 1807. Hennes eldre søster skal snart gifte seg, Maria selv vil slett ikke giftes bort, selv om moren er svært oppsatt på at det er på tide. Moren er selvsagt også ganske oppsatt på at hun skal bli godt gift, det er ikke hvem som helst som kan melde seg som kandidat. Maria foretrekker å snike seg inn og høre på mennenes samtaler om politikk framfor å sitte sammen med damene og sladre, og hun er glad i å ri for seg selv, og sniker seg gjerne ut om natten for å gjøre nettopp det. Vil du vite mer om serien kan du lese om de fem bøkene som så langt er kommet ut på Norske Seriers nettside.

Maria er selvsagt en klisje, men hun er en ganske tiltalende klisje. Sett med moderne øyne er ikke akkurat prospektet å giftes bort til den mest imponerende – hva angår makt, posisjon og penger – frieren som melder seg for så å tilbringe resten av livet med å underholde konene til hans forretningsforbindelser i eviglange selskaper spesielt fristende. Så joda, jeg har full sympati for Maria. Men jeg blir også litt irritert på henne, for hun er mer vankelmodig enn man skulle kunne forvente i hennes situasjon. Et par forskjellige potensielle friere dukker opp i historien og hun er vekselsvis frastøtt og tiltrukket, frastøtt og tiltrukket. Det er nok meningen at vi skal få inntrykk av at hun er tiltrukket til «helten» mot sin vilje, en klassisk dameromangreie*, men det ødelegges både av at det altså gjelder fler enn en mann og av at det blir for mye av og på.

I tillegg lider boken tungt av at forfatteren ikke har tatt innover seg betydningen av «show, don’t tell» – eller «vis, ikke fortell», som man vel vil oversette det med. En del av dialogen er ganske stiv, så det er kanskje derfor det er så lite av den, men avsnitt som dette fungerer bare ikke:

(…) Maria merket til sin overraskelse at hun ikke ble like frustrert over de meningsløse samtalene som hun vanligvis ble. Det skyldtes i stor grad at det var Karl Lattmann som styrte konversasjonen, og at han hadde andre meninger og synspunkter enn Maria hadde trodd. Flere ganger registrerte hun at hans synspunkter tvert imot var avvikende fra dem hun var vant til å høre, og selv om det dreide seg om mindre, uviktige ting, ble hun litt nysgjerrig.

Noen av mennene argumenterte imot den nye prestens meninger, men på kløktig vis greide han å imøtegå kritikken uten å fornærme noen eller tape diskusjonen. Snart hadde forsamlingens innsigelser opphørt, og en lang stund var det kun Karl Lattmanns stemme som lød over den grønne gressletten.

(Side 170) Ok, så ville en referert dialog kanskje være å overdrive, men vær så snill: Gi oss i det minste ETT eksempel på disse meningene og synspunktene som er så avvikende. Og i tillegg: Han virker da ikke så veldig høflig, denne Lattmann, dersom han dominerer samtalen så mye som siste setning skulle tilsi. Og «gressletten»? Det er da en hage det er snakk om her, riktignok hagen til fogdens herregård (hadde fogder herregårder, forresten? Meget mulig hadde de det, altså, jeg vet ikke.), men likevel en hage.

Nåja. Historien var likevel fengende, og det tok ikke akkurat lang tid å lese ut boka, men jeg oppdaget jo noe som jeg kanskje burde ha forstått med en gang: Serier som dette er ikke som Sagaen om Isfolket der hver bok er en avsluttet historie (mer eller mindre, det er vel noen historier som strekker seg over flere bind). Her er det en hel serie om ei jente, da sier det seg selv at første bok ikke akkurat ender med at hun lever lykkelig alle sine dager. Jeg har kikket litt på nettsiden og det først i bok fem at hun og «helten» endelig får noe action (nudge, nudge, know what I mean), og da er de fortsatt ikke i nærheten av noe som ligner en forlovelse.

Og da slutter dette å være noe for meg. Jeg sluttet å se på tv-serier når Robert Downey Jr måtte skrives ut av Ally McBeal fordi jeg var lei av at det aldri kunne bli happy end på serier (altså, jeg forstår jo hvorfor: Hvor spennende er det å se sesong på sesong med par som «lever lykkelig alle sine dager»?). Jeg er ute etter quick fix når jeg ser chick flicks, og det samme når jeg leser chick lit, og det gjelder i større grad jo færre kvaliteter filmen eller boka har ellers. Dermed må vi nok fastslå at Norske Serier ikke har fått en ny kunde. Men det var kanskje ikke noe stort sjokk.

Men hadde jeg vært på en hytte der hele serien sto tilgjengelig i hylla og jeg hadde god tid til å lese skal du ikke se bort fra at jeg hadde pløyd gjennom hele serien. I hvert fall hadde jeg begynt på bok 2, for jeg var helt klar for det når jeg kom til slutten av bok 1.

_____________

* Jeg sa jeg ikke hadde lest serier, jeg har lest en hel haug med Harlequin og lignende romaner, mens jeg studerte litteratur var det en måte å koble av på, men jeg gikk til slutt lei, for en 10-12 år siden. Dessuten opptrer mange av klisjeene i «dameromaner» av kiosklitteraturtypen også i klassikerne – Bronte og Austen, f.eks., selv om de til en viss grad oppfant klisjeene.

100 kvinner

Lyran har postet en nylig oppdatert liste over 100 lesverdige kvinnelige forfattere, og dere kjenner vel meg? Er det noe jeg ikke kan motstå er det lister.

Fetstila tiel + författare om du läst boken
Om du inte läst just den boken men annat av författaren – fetstila författaren
Kursivera de titlar du vill läsa
Stryk över de du inte vill läsa, eller markera dem med rött
* efter boken betyder att du aldrig hört talas om boken/författaren
+ efter boken betyder att du äger den
x efter boken betyder att du påbörjat men inte läst ut den

1. Adichie, Chimamanda Ngozi – En halv gul sol
2. Aidoo, Ama Ata – Förändringar*
3. Alfvén, Inger – s/y Glädjen*
4. Allende, Isabel – Andarnas hus
5. Angelou, Maya – Jag vet varför burfågeln sjunger +x
6. Aronsson, Stina – Hitom himlen
7. Atwood, Margaret – Penelopiaden
8. Axelsson, Majgull – Aprilhäxan
9. Austen, Jane – Stolthet och fördom +
10. Barbery, Muriel – Igelkottens elegans
11. Beecher Stowe, Harriet – Onkel Toms stuga
12. Benedictson, Victoria – Pengar *
13. Beyala, Calixte – Ännu talar träden *
14. Blixen, Karen – Min afrikanska farm +
15. Bourdouxhe, Madeleine – Gilles kvinna *
16. Boye, Karin – Kallocain
17. Brantenberg, Gerd – Egalias döttrar *
18. Brontë, Anne – Agnes Grey +
19. Brontë, Charlotte – Jane Eyre +
20. Brontë, Emily – Svindlande höjder +
21. Buck, Pearl – Den goda jorden
22. Castillon, Claire – Insekt *
23. Chang, Jung – Vilda svanar
24. Christie, Agatha – Tio små negerpojkar
25. Condé, Maryse – Desirada
26. Devi, Mahasweta – Branden i hjärtat *
27. Djebar, Assia – Sultanbrudens skugga *
28. Duras, Marguerite – Älskaren
29. Ekman, Kerstin – Hunden
30. El Saadawi, Nawal – Den stulna romanen
31. Emecheta, Buchi – Andra klassens medborgare
32. Erdo?an, Asl? – Den mirakulöse mandarinen *
33. Fagerholm, Monika – Underbara kvinnor vid vatten +
34. Flygare-Carlén, Emilie – Rosen på Tistelön
35. Frame, Janet – En ängel vid mitt bord x
36. Frank, Anne – Anne Franks dagbok
37. Fredriksson, Marianne – Simon och ekarna
38. French, Marilyn – Kvinnorummet +
39. Gordimer, Nadine – Min sons historia +
40. Grímsdóttir, Vigdís – Jag heter Isbjörg jag är ett lejon
41. Highsmith, Patricia – En man med många talanger
42. Holst, Hanne-Vibeke – Min mosters migrän
43. Hustvedt, Siri – Vad jag älskade +
44. Isaksson, Ulla – De två saliga
45. Jansson, Tove – Pappan och havet +
46. Jelinek, Elfriede – Älskarinnorna
47. Jong, Erica – Rädd att flyga
48. Kandre, Mare – Aliide, Aliide *
49. Khoury-Ghata, Vénus, – Sju stenar till den otrogna hustrun *
50. Kincaid, Jamaica – Annie John
51. Kleve, Stella (Malling, Mathilda) – Bertha Funke
52. Krauss, Nicole – Det stora huset
53. von Krusenstjerna, Agnes – Den blå rullgardinen
54. Lagerlöf, Selma – Kejsarn av Portugallien +
55. Lahiri, Jhumpa – Främmande jord
56. Lessing, Doris – Gräset sjunger
57. Lidman, Sara – Lifsens rot
58. Linderborg, Åsa – Mig äger ingen
59. Lispector, Clarice – Stjärnans ögonblick
60. Lugn, Kristina – Stulna juveler
61. Malmsten, Bodil – Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån
62. Martinson, Moa – Kvinnor och äppelträd
63. McCullough, Colleen – Törnfåglarna
64. Mernissi, Fatima – Drömmar om frihet
65. Mitchell, Margaret – Borta med vinden
66. Morante, Elsa – Historien
67. Morrison, Toni – Älskade
68. Müller, Herta – Hjärtdjur
69. Munro, Alice – Kärlek, vänskap, hat
70. Némirovsky, Irène – Storm över Frankrike
71. Oates, Joyce Carol – Blonde
72. Oksanen, Sofi – Utrensning
73. Olsson, Vibeke – Molnfri bombnatt
74. Plath, Sylvia – Glaskupan
75. Roy, Arudhati – De små tingens gud
76. Sachs, Nelly – Den store anonyme
77. Sagan, Françoise – Ett moln på min himmel
78. Sandel, Cora – Alberte-serien
79. Satrapi, Marjane – Persepolis +
80. Sapfo – Sapfo : dikter och fragment
81. Shafak, Elif – Bastarden från Istanbul
82. Sundström, Gun-Britt – Maken
83. Szymborska, Wis?awa – Här
84. Shelley, Mary – Frankenstein x
85. Stenberg, Birgitta – Alla Vilda
86. Stridsberg, Sara – Drömfakulteten
87. Strömquist, Liv – Ja till Liv
88. Tan, Amy – Joy Luck Club +
89. Thorvall, Kerstin – När man skjuter arbetare
90. Thúy, Kim – Ru
91. Trosell, Aino – Hjärtblad
92. Trotzig, Birgitta – Dykungens dotter
93. Tyler, Anne – Ett amatöräktenskap
94. Ulitskaja, Ljudmila – En munter begravning
95. Undset, Sigrid – Kristin Lavransdotter +
96. Wassmo, Herbjörg – Huset med den blinda glasverandan +
97. Winterson, Jeanette – Det finns annan frukt än apelsiner
98. Woolf, Virginia – Mot fyren +
99. Wägner, Elin – Pennskaftet
100. Zeh, Juli – Corpus Delicti

Strengt tatt vil jeg vel lese nesten alle, men jeg har nå satt de i kursiv som jeg mer umiddelbart har på min «skulle ha lest»-liste.

A Christmas Calendar: December 20th

Following up the review of Stardust with a not particularly Christmassy, but all the better for it, quote from Neil Gaiman, found on the bookcrossing website.

Picking five favourite books is like picking the five body parts you’d most like not to lose.

And may I just say that the same goes for whisky? I’ve been asked both in the last couple of days, by people I hardly know. «So, what’s your favourite book/whisky, then?» Uhm. Unanswerable questions that have, for the sake of politeness, to be answered. There’s a reason why I don’t like small-talk very much.

Stardust – Neil Gaiman

stardustPlaying catchup on the review front here… It’s been a couple of weeks since I finished Stardust by Neil Gaiman.

I loved it. However, I didn’t love it anywhere near as much as I loved some of Gaiman’s other novels. It feels a bit like a first draft, to be honest, one that needs filling in. The sky pirates, for example, I need to read more about them. And the story of Stronghold, of Primus and Septimus especially: I’d like a bit more. Primus is interesting, but he is here and gone so quickly that I was left gasping for air (metaphorically).

And Tristran Thorn, our hero, well, I didn’t entirely fall for him.

On the other hand, the descriptions of Faerie are lovely. The star that turns out to be fairly human, the lilim, the little hairy man (gotta love him and his impatience) and a host of other characters that would probably be worth a whole novel to themselves.

One thing, though: I’ve seen Victoria Forester described as shallow in several reviews, which I think is a bit unfair. As far as I can gather, she sends Tristran on a fool’s errand in the hope that he’ll bugger off home and be ashamed of promising more than he can live up to, and so leave her alone. She seems genuinely distressed at him actually going off on a quest, and is willing to keep her promises to him when he returns, despite the fact that she is clearly in love with someone else. Tristran, on the other hand, seems to (imagine himself to) be in love with Victoria simply because she is «the prettiest girl within a 100 mile radius». That’s what I call shallow.

Still and all, I did love it. And I think I’m going to try to get hold of the illustrated version. And I might even see the film. I’ll have to think about that one.

Our edition includes the first chapter of a possible other story featuring Wall. I wish Gaiman would hurry up and write that one, it sounds perfectly ripping.

Bankstræde nr. 0 – Einar Már Guðmundsson

bankstrædeJeg kjøpte Bankstræde nr. 0 på Bogforum i København, en av få bøker jeg kjøpte i Danmark. Den blir derfor min islandske lesing i desember, selv om det ikke er en roman, men snarere en samling essays.

Jeg leste et par romaner av Einar Már Guðmundsson for over ti år siden, og likte dem svært godt. Denne boka ga meg egentlig bare mer blod på tann, så det blir nok noe gjenlesing og noe nylesing av hans senere romaner framover.

Jeg liker nemlig Einar Már Guðmundssons måte å skrive på. I Bankstræde nr. 0 spenner han vidt og bredt når han tar for seg bankkrisen på Island. Han sveiper innom islandsk litteratur og myte og studentpolitikk på 70-tallet og gir Det internasjonale valutafond det glatte lag (noe jeg har en viss forståelse for). Einar mener, og jeg har ingen problemer med å være enig, at det er blodig urettferdig at det islandske folk skal betale for gildet når islandske finansfolk i samarbeid med resten av verdens finansmiljø har skakkjørt sin og sine investorers økonomi så til de grader som de har gjort. At det ikke bare er islendingene som oppfatter dette som urimelig ser vi jo i den senere tid med Occupy-bevegelsen, som startet med Occupy Wall Street, men som har spredd seg til de fleste verdenshjørner. Vanlige folk over hele verden finner det like urimelig som islendingene at finansfyrstene fortsatt sitter i sine palass mens pengene som måtte til for å redde bankene trekkes fra statskassen og derfor nærmest rett fra lommene dine og mine.

Som Einar Már Guðmundsson skriver:

Rapporten fra Altingets Undersøgelseskommission viser, hvordan bankerne blev tømt indefra, og hvem der gjorde det, nemlig de, der fik bankerne lige i hånden og sagde, at de bar så stort et ansvar, men ikke desto mindre slipper for at bære noget ansvar.

Nettopp der ligger jo urimeligheten. Dersom man skal godta skyhøye lederlønninger og bonuser i finansbransjen fordi «banksjefene» sitter med et slikt stort ansvar, må det da være lov å forlange at de samme lederne faktisk stilles til ansvar når boblen de selv har konstruert sprekker? At de i det minste får en bot når tallene er røde tilsvarende det de kunne fått i bonus hadde tallene vært svarte? Jeg forstår selvsagt at det ikke er så lett å omsette en slik teori til praksis, men tingenes nåværende tilstand strider i alle fall mot min rettferdighetssans, og tilsynelatende er jeg ikke alene.

Selv om jeg altså liker boka, lurer jeg på om den først og fremst fungerer som preken til menigheten. Einar Már Guðmundsson kommer med mange gode poenger og mange interessante anekdoter, men som tekst virker det hele ganske løselig konstruert, og jeg føler at gjennomslagskraften argumentene kunne ha hatt drukner litt i alle «à proposene». Samtidig er alle sidesporene noe av det som gjør boka underholdende og verdt å lese, så jeg klager vel ikke.

Og Det internasjonale valutafond? Joda: 

De siger, at vi bliver Nordens Cuba, hvis ikke vi accepterer dette. Men burde vi så ikke tilføje: Vi bliver Nordens Haiti, hvis vi accepterer det. Dér gik man ind på alle kravene fra Den Internationale Valutafond, og nu hersker der hungersnød.

A Christmas Calendar: December 18th

Stopping by Woods on a Snowy Evening

Whose woods these are I think I know.
His house is in the village though;
He will not see me stopping here
To watch his woods fill up with snow.

My little horse must think it queer
To stop without a farmhouse near
Between the woods and frozen lake
The darkest evening of the year.

He gives his harness bells a shake
To ask if there is some mistake.
The only other sound’s the sweep
Of easy wind and downy flake.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
And miles to go before I sleep,
And miles to go before I sleep.

Robert Frost

We drove from Oslo to Trondheim yesterday. Miles to go before I sleep, indeed.

This is one of those poems I get as an ear worm occasionally. I learnt it by heart some twenty years ago, and it still resonates in my head (as do Fire and Ice and The Road Less Travelled by the same poet).

Bokbloggsjerka: Best of the best

Helgens bokbloggsjerkaspørsmål lyder:

Vilken är den bästa bok som din/dina favoritförfattare har skrivit? Observera att du bara får välja en bok per författare!

Et interessant spørsmål. Nå har jeg jo ganske mange favorittforfattere, men jeg kan jo begynne med noen:

Jasper Fforde – Shades of Gray. Jeg elsker ALLE Jasper Ffordes bøker, men best av alle tror jeg nok er Shades of Gray.

Jane Austen – Persuasion. Because, well, what’s not to like?

Kate Atkinson – When Will there be Good News. A slightly more difficult choice, but it’s done.

Oscar Wilde – An Ideal Husband. Although The Importance of being Ernest is perhaps the better play, I actually care about the characters of An Ideal Husband.

J. K. Rowling – The Goblet of Fire. I am loath to chose between the Harry Potter books, but if I have to chose one, this is it.

Jeffrey Archer – As the Crow Flies. It’s certainly the one I’ve read the most times. 

Alan Alexander Milne – Two People. It’s too hard to chose between the Pooh-books anyway, so I’ll go with my favourite of his adult fiction.

Bill Bryson – Notes from a Small Island. Not much surprise there.

Douglas Adams – The Long, Dark Tea-Time of the Soul. Best of the best.

Douglas Coupland – Microserfs. Ingen over, ingen ved siden.

Richard Russo – The Risk Pool. Profound and heartfelt.

Som blir 11. Og der gir jeg meg. Jeg må forresten beklage den totale språkforvirringen i dette innlegget, men jeg orker ikke rette det opp…