- Den store Radio Gaga bok-boka! – Flis/Øyvind Sagåsen (25.12)
- Pondus: Fjorten av samme sorten – Frode Øverli (24.12)
- Comfort & Joy – India Knight (22.12 – reread)
- Norsk øl- og bryggeriguide – Knut Albert Solem (20.12)
- Welcome to Rosie Hopkins’ Sweet Shop of Dreams – Jenny Colgan (16.12)
- The Strange Library – Haruki Murakami (13.12)
- The Rat Queens, vol. 1 – Kurtis J. Wiebe (02.12)
- Foxglove Summer – Ben Aaronovitch (21.10 – reread)
- Broken Homes – Ben Aaronovitch (18.10 – reread)
- Whispers Underground – Ben Aaronovitch (15.10 – reread)
- Moon over Soho – Ben Aaronovitch (12.10 – reread)
- Rivers of London – Ben Aaronovitch (10.10 – reread)
- A Tree Grows in Brookly – Betty Smith (30.09)
- Evna – Siri Pettersen (13.09)
- Pride & Prejudice – Jane Austen (05.09 – reread)
- Blå er den varmeste fargen – Julie Maroh (30.08)
- Vinternoveller – Ingvild H. Rishøy (05.08)
- Hulder – Tonje Tornes (04.08)
- Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lódz – Marit Kaldhol (03.08)
- Lumberjanes vol 1 – Noelle Stevenson (30.07)
- Instructions for a Heatwave – Maggie O’Farrel (30.07)
- The White Tiger – Aravind Adiga (22.07)
- Ølbrygging fra hånd til munn – Thomas Horne (21.07)
- Nemi X – Lise Myhre (18.07)
- Septimus Heap Book 1: Magyk – Angie Sage (11.07)
- Funny Girl – Nick Hornby (08.07)
- Wandering Son, vol. 1-7 – Shimura Takako (30.06)
- The 13-Storey Treehouse – Andy Griffiths (23.06 – aloud)
- Burial Rites – Hannah Kent (20.06)
- The Skies of Pern – Anne McCaffrey (17.06)
- The Dolphins of Pern – Anne McCaffrey (07.06)
- Harry Potter and the Prisoner of Azkaban – J.K. Rowling (03.06 – aloud)
- All the Weyrs of Pern – Anne McCaffrey (31.05)
- The Renegades of Pern – Anne McCaffrey (23.05)
- Dragondrums – Anne McCaffrey (18.05 – reread)
- Dragonsinger – Anne McCaffrey (12.05 – reread)
- Drangonsong – Anne McCaffrey (11.05 – reread)
- Not That Kind of Girl – Lena Dunham (06.05)
- Lou! Sommeridyll – Julien Neel (05.05)
- The Glass Castle – Jeannette Walls (05.05)
- Lou! Busskirkegården – Julien Neel (03.05)
- F-ordet. 155 grunner til å være feminist – Madeleine Schultz, Marta Breen og Jenny Jordahl (03.05)
- Foxglove Summer – Ben Aaronovitch (02.05)
- Lilla Berlin: Leva life – Ellen Ekmann (18.04)
- Lilla Berlin: Mina vänner – Ellen Ekmann (17.04)
- Lilla Berlin: So last year – Ellen Ekmann (16.04)
- Den siste vostjakeren – Diego Marani (15.04)
- Cirkeln – Mats Strandberg og Sara Bergmark Elfgren (11.04)
- The Inheritance – Robin Hobb (31.03)
- Harry Potter and the Chamber of Secrets – J.K. Rowling (27.03 – aloud, reread for me)
- Finne ly – Aina Basso (20.03)
- Sandman vol 6 – Neil Gaiman
- Talking About Jane Austen in Baghdad – Bee Rowlatt and May Witwit (22.02)
- De som ikke finnes – Simon Stranger (12.02)
- Barsakh – Simon Stranger (06.02)
- Unnskyld – Ida Hegazi Høyer (04.02)
- Hope and Glory – Stuart Maconie (28.01)
- Harry Potter and the Philosopher’s Stone – J.K. Rowling (24.02 – aloud, reread for me)
- 1964 – Ragnar Hovland (20.01)
- The Twits – Roald Dahl (13.01 – aloud)
- Stillstand – Agnes Ravatn (05.01)
- Notes from a Small Island – Bill Bryson (03.01 – reread)
- Bonkers: My Life – Jennifer Saunders (01.01)
Norsk øl- og bryggeriguide av Knut Albert Solem
(Krysspostet til drikkelig.no)
Jeg var på en veldig trivelig lansering av Norsk øl- og bryggeriguide på Mathallen i høst, dessuten har jeg selvsagt lest Knut Alberts ølblogg i flere år. Det definerer graden av min inhabilitet når det gjelder denne boka; jeg kan gjerne innrømme at jeg startet lesingen med et ønske om å like boka.
Og det gjør jeg, forsåvidt. Det skal sies at det selvsagt er et håpløst prosjekt Knut Albert har begitt seg ut på. På vaskeseddelen loves det «Beskrivelse av alle norske kommersielle bryggerier, fra de minste gårdsbryggerier til gigantene i markedet – omtrent 150 i tallet.» Siden det åpnes nye bryggerier hver uke eller deromkring er det slik at på dette punktet er boka allerede utdatert. Stokkøy mangler i alle fall. Videre loves «En komplett oversikt over alle norske ølsorter som er å få i butikker, ølutsalg, på Vinmonopolet og på fat. Alle flaskeøl er avbildet og beskrevet, vel 750 ølsorter totalt.» For å få til det var forfatteren avhengig av at bryggeriene selv sendte inn informasjonen. Noen var flinkere enn andre. Ja, jeg ser på dere, Røros. Tre øl? Patetisk.
Med det som utgangspunkt har Knut Albert gjort en prisverdig innsats og skapt en bok som gir et øyeblikksbilde av norsk ølproduksjon på et tidspunkt der det skjer mer spennende ting enn noen gang. Som historisk dokument er boka uvurderlig. Folk som Anders kommer til å finne den på antikvariater om femti år og juble høyt (ikke Anders, da, han har den allerede).
Og for en vanlig ølhund her og nå gir den en uovertruffen oversikt over stort og smått av norske bryggerier. Bokas styrke ligger i at her har alle fått plass. Like mye plass, til og med, en side med informasjon om bryggeriet, og litt tall som sier noe om størrelse, og så det antall sider som skal til for å vise fram alle flaskene. Det vil si at Hansa har fire sider og Gildaskáli faktisk bare har en, siden det er blitt plass til det ene ølet deres på siden med bryggeribeskrivelsen, men om Gildaskáli hadde produsert 30 øl hadde de også fått fire sider. Og bryggeriene er presentert alfabetisk. En demokratisk anlagt bok.
Leser du boka fra perm til perm (og har bedre hukommelse enn meg) blir du sittende igjen med et overblikk over norsk bryggerinæring som det hadde tatt år å google seg fram til (selv om det har blitt litt lettere etter oppmykningen av reklameforskriften). Visste du for eksempel at Fet hjemmebryggeri har fem øl, hvorav fire er IPAer? Eller at NorthernCo planlegger å starte med whiskyproduksjon til våren?
Vi får først noen generelle temaer som innledning, litt om vanlige ølstiler, en guide til hvordan du skal lese faktaboksene for bryggeriene. Deretter altså alle norske bryggerier som var aktive da boka gikk i trykken, med presentasjon og faktaboks pluss oversikt over flaskeølet. Til slutt kommer en seksjon med kort presentasjon av alle de som brygger, men ikke tapper på flaske, altså de du må besøke for å få smakt ølet. Den delen kommer til å bli flittig konsultert ved planlagte besøk i andre landsdeler framover, kan jeg love.
Men når du leser boka fra perm til perm blir du også oppmerksom på bokas største svakhet: Tekstene. At Knut Albert skulle smake seg gjennom alle de 750 ølene og skrive personlige notater er kanskje for mye forlangt (og altså, jeg VET jo ikke at han ikke har gjort det, jeg bare tviler på at beskrivelsen av Hansa Hvete, for eksempel, hadde vært «Typeriktig, behagelig og velbrygget øl» (s. 85) om det var forfatterens egne ord, men hva vet jeg?). Og det er ikke noe stort problem. Men tekstene om bryggeriene bærer litt preg av det samme: En tilsendt tekst forfattet av bryggerisjefen eller pr-avdelingen som så er blitt redigert og bare delvis omskrevet. For Qvart ølkompani er teksten til og med tatt med direkte som skrevet, siden den starter «Qvart ølkompani presenterer seg slik:» og har formuleringer som «vi vil» (s. 158). Kanskje er det uungåelig, men det er i alle fall blitt slik at skrivestilen varierer veldig fra bryggeri til bryggeri, og som med flaskebildene er det litt tilfeldig hvilke opplysninger forfatteren har fått fra bryggeriene, slik at man får slike merkverdigheter som påpekningen at «Alt øl fra Hubertus er upasteurisert og ufiltrert» (s. 90) til tross for at det vel er normen blandt mikrobryggerier, mens Lervig har fått et avsnitt om hvilke øl fra dem man bør prøve først. Lesingen blir dermed en litt humpete opplevelse.
Dette til tross, jeg vil hevde at om du skal kalle deg ølnerd må du ha denne boka i samlingen. Og du kan med fordel gi den bort både i anledning jul og bursdag til aspirerende ølnerder.
Vi avslutter med den ene ingressen som fikk meg til å nesten sprute øl ut av nesen på lanseringen:
For dem som syntes de norske bryggeriene var litt for høflige og tilbakelente, kom Sagene Bryggeri inn som et vindkast.
(s. 170)
Kvinnealfabet: C
C kan jo bli en utfordring? Vi har i alle fall kommet dit i Enligt Os kvinnealfabet.
1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på C?
Susanna Clarke har bare skrevet to bøker, men den ene er aldeles fantastisk (og burde vært gjenlest snart!), nemlig Jonathan Strange & Mr Norrell, og den andre er slett ikke ille den heller, men… noveller. Buuuu. Anyway, les henne!
2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!
Caitlin Moran. Ingen over, ingen ved siden. Jeg har lyst til å kjøpe et uendelig antall kopier av How to be a Woman og spre den til alle landets (verdens!) skolebiblioteker, så tenåringene kan få lese noe vettugt om kjønnsroller og å være seg selv.
3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som du vill lyfta fram. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Chimamanda Ngozi Adichie kunne muligens vært svar på spørsmål nummer en om det ikke var for at jeg bare har lest en av bøkene hennes og føler jeg burde lest fler for å kalle henne favorittforfatter. Derimot har jeg lest nok om henne til å vite at hun er en knakende kul kvinne. Hvilket minner meg på at jeg må se å få bestilt We Should All Be Feminists.
4. Lyft fram ett kulturellt verk på C. Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.
Emma av Jane Austen er en fantastisk bok, og jeg har sett flere gode filmatiseringer, men Clueless, fra 1995, stiller i særklasse. Det er en så gjennomført intelligent tolkning av boka og fanger essensen i historien aldeles perfekt. Regissert av en kvinne, selvsagt.
Sommerlektyre: Tilbakeblikk
Det går trått med bloggingen for tiden, men det betyr jo ikke at jeg ikke leser. For å komme til noe som ligner «ajour» gjenoppliver jeg derfor en gammel klassiker: Oppsummeringsposten.
Hulder av Tonje Tornes tok det meg lang tid å komme gjennom. Jeg leste litt nå og da og så ble jeg distrahert av andre bøker og plukket den først opp igjen ukesvis senere. Av det kan man vel slutte at det er grenser for hvor fenget jeg ble. Jeg liker konseptet, bruken av gammel norsk overtro er spennende og huldra er et fascinerende vesen, men jeg vet ikke… Jeg føler først og fremst at de menneskelige hovedpersonene ble litt flate. Og så må jeg innrømme at det irriterer meg litt at det er Tore som er pubertal og «tenker på sex» og at Trine synes det er ekkelt, det blir så… Klisjeaktig. Tenåringsgutter tenker bare på en ting, liksom? Vel, meg bekjent er ikke jentene nødvendigvis bedre (og de blir vel oftere modne kjappere, selv om det også til dels er en klisje). Det er selvsagt et poeng å få fram hvor problematisk det kan være å dele tanker, men jeg synes det kunne vært gjort mer elegant. Snart kommer bok to, Forbannet. Skal jeg lese den? Tja, jo, det blir vel til det. Helt håpløs synes jeg altså ikke Hulder var.
Vinternoveller av Ingvild Rishøy er på kortlista til Bokbloggerprisen 2014 i åpen klasse. Noveller, altså. Jeg og novelleformen er jo ikke fryktelig gode venner, men denne boka synes jeg likevel var riktig så bra. Hovedproblemet med historiene var at jeg gjerne skulle hatt en hel bok om hver av dem (et av mine vanlige problemer med noveller), men de føles forsåvidt komplette, det er ikke det. Og jeg grein (blant annet på bussen), så at historiene berører kan jeg skrive under på.
De som ikke finnes av Simon Stranger leste jeg helt tilbake i februar, men siden den også er blant de nominerte får jeg vel ta den med i oppsummeringen likevel. Stranger skal ha all ære for å skrive politiske ungdomsbøker, for jeg er ikke i tvil om at vi trenger å høre disse historiene. Kontrasten mellom den Samuel Emilie møter i Barsakh (som jeg leste først) og i De som ikke finnes er stor, men også totalt forståelig ut fra hva han har opplevd i mellomtiden. Jeg blir ikke helt solgt, uten at jeg klarer å sette fingeren på hvorfor, men også De som ikke finnes er en verdig nominert. I det hele tatt har jeg problemer med å bestemme meg for hvem jeg heier mest på i åpen klasse.
The White Tiger av Aravind Adiga var sommerlesing i boksirkelen. En orginal fortelling fra et land jeg gjerne skulle lest mer om. Engasjerende fortalt som en serie dikterte brev fra hovedpersonen Balram til den kinesiske statsministeren (om «brevene» noensinne sendes vites ikke), med et ganske unikt fortellersynspunkt. Adiga kommer jeg til å lese mer av.
Septimus Heap Book 1: Magyk av Angie Sage var trivelig og lettlest underholdning på hytta, med en interessant plot twist som jeg ikke så komme (selv om jeg føler at jeg BURDE sett den komme). Nå leser jeg den høyt for 8-åringen, så jeg får prøve å komme tilbake til den med hens vurdering etterhvert.
Det skulle vere sol, vi skulle reise til Lódz av Marit Kaldhol er den tredje romanen på kortlista til Bokbloggerprisen 2014, de to andre har jeg skrevet om før: Unnskyld og Finne ly. Jeg kan jo si så mye som at jeg helt klart heier på både Basso og Kaldhol framfor Høyer. Kaldhol skriver i du-form, som jeg jo normalt misliker sterkt, men jeg synes hun får det til å funke, og bare det er jo et stort pluss i margen. Ellers synes jeg det var et hederlig forsøk på å skildre et heller problematisk søskenforhold, men som med Finne ly er jeg liksom ikke helt sikker på om jeg synes den var veldig bra eller bare litt… meh. Og med noen uker forløpt siden jeg leste dem kan jeg vel si at ingen av dem sitter i i noen merkverdig grad. Jeg klarer å trekke opp av minnet hva de handlet om, men lite av stemningen eller noe engasjement for hovedpersonene. Så, atte? Er dette de beste romanene som kom ut på norsk i fjor? Jeg kan vel ikke klage over utvalget, siden jeg knapt leste noen, og ingen jeg fant verdig en nominasjon. Ikke ser det ut til at jeg kommer til å gjøre noen betydelig innsats i år heller, jeg stiller sterkere i åpen klasse.
Kvinnealfabet: B
Det er på tide med bokstaven B i Enligt Os kvinnealfabet.
1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på B?
Tja. Jeg tror jeg vil slå et slag for Fanny Burney. Hun får ikke like mye oppmerksomhet som sin medsøster Jane Austen, og det er nok med rette, for hun er ikke i Austens klasse, men er vel verdt å lese likevel. Jeg kan for eksempel anbefale Evelina, som jeg i grunn fikk lyst til å lese igjen.
2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
(Oops, jeg har alltid vært dårlig på navn. Vi prøver igjen og bruker heller Eddie Reader, som jeg EGENTLIG tenkte på, senere i alfabetet… Og minner meg selv på å google for å dobbeltsjekke navn før jeg trykker publiser.) Anja Breien er en av norges fremste regissører, og altså kvinne i et yrke som i aller høyeste grad har vært en mannsbastion mye lenger enn man skulle tro var nødvendig. Hun er mest kjent for Hustruer-trilogien, men har også regissert mange andre filmer, flere av dem har vakt oppsikt internasjonalt.
3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på B som du har som förebild. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.
Hm. Det der med forbilder er jeg ikke så god på. Men om jeg hadde hatt ambisjoner om å bli forfatter skulle jeg gjerne blitt en sånn forfatter som Lisa Bjärbo, som foruten å skrive bra ungdomsbøker også jobber med ungdom gjennom forfatterbesøk og skrivekurs. Det synes jeg er skikkelig kult gjort. Ja, og så skriver hun en veldig lesverdig blogg i tillegg.
4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på B har du ännu inte utforskat?
Bjørg Vik er en bauta i norsk kvinnelitteraturhistorie som jeg ennå ikke har lest noe av.
Kvinnealfabet: A
Enligt O inviterer til alfabetutfordring, og jeg slenger meg med, vel, i dag i alle fall. Jeg skal forsøke å følge opp videre også…
1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?
Jo, altså. Det kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse når jeg sier Jane Austen? Jeg har et par hyllemeter med Austenania, i tillegg til at jeg har alle bøkene i flere utgaver og har lest alle flere ganger (noen så mange ganger at det begynner å virke idiotisk).
2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på A vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?
Hm. Den var vanskeligere… Det burde jo finnes både kunstnere, musikere og skuespillere å løfte fram, men jeg kommer ikke på noe ikke-litteraturrelatert. Men, jo: Litteraturformidling er kultur! Hva med Anita, som blogger på Artemisias verden?
3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.
Allie Brosch, som har bloggen Hyperbole and a Half og også har gitt ut bok med samme navn: Henne bør alle lese!
4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?
Jeg har ennå ikke lest Margaret Atwood. Er det ikke fryktelig?
Burial Rites – Hannah Kent
Burial Rites was the book club pick for June, and I finished it late. However, I’m not sure the fact that it’s not been very long since I finished is going to make this note a long one. Still, anything is better than nothing.
Hannah Kent’s first novel has had praise heaped on it, and I guess I’m going to join the choir. I was fascinated, and in a way I didn’t really expect. I suppose I expected to be bored by the gloominess and the hopelessness of it all. But instead the changing points of view and the way the story is told from several perspectives of time as well as of character leaves me wanting more, and the tale is at times as gripping as a crime novel (which, in a sense, I suppose this is): Who did it, and why?
The novel is based on actual historic events, Agnes Magnúsdóttir was the last person to be executed in Iceland, in 1829 and each chapter starts with an excerpt from official papers regarding the case; letters or court documents. The framework, therefore, is a true story, and much of the detail is based on thorough research into the lives of people in 19th century Icelandic society. The motives, the thoughts and the actions of the characters, are, of course, fiction, but they, also, ring true.
Agnes is a cleverly drawn character and she wins the reader over, just as she wins her unwilling gaolers over in the end.
If I was young and simple-minded, do you think everyone would be pointing the finger at me? No. They’d blame it on Fridrik, saying he overpowered us. Forced us to kill Natan because he wanted his money. That Fridrik desired a little of what Natan had is no great secret. But they see I’ve got a head on my shoulders, and believe a thinking woman cannot be trusted. Believe there’s no room for innocence. And like it or not, Reverend, that is the truth of it.
(Page 132.)
The Glass Castle – Jeanette Walls
The Glass Castle was the April pick for my book club, so it’s been a while since I finished it, but I didn’t want to leave it completely unmentioned here on the blog, despite not having felt the blogging groove lately.
I found Walls’ story utterly fascinating. She describes a highly dysfunctional family, but does it in such loving terms (even when she’s obviously angry and frustrated, she never sounds bitter). Perhaps it’s easier to forgive incompetent parents when they despite everything they don’t provide, at least provide you with plenty of spunk, a curiosity about the world and belief in yourself?
Suffice it to say that I’ll be seeking out Walls’ other books.
Sommerlektyre
Dette er haugen med bøker jeg, litt optimistisk, har planer om å lese «i sommer». Noen er boksirkelbøker og bør helst være lest før vi møtes igjen i august, andre har jeg mer flytende deadline på, men felles for dem alle er at de egentlig ligger på toppen av «skal lese»-haugen (eller Mt TBR som det heter). Og selvsagt glemte jeg noen i min iver etter å få tatt bilde: Funny Girl av Nick Hornby og Eld og Nyckeln av Strandberg/Elfgren. Akk ja.
Bout of Books 13: Progress
Note: This post will be updated throughout the week.
Monday stats:
Books finished: Dragonsong by Anne McCaffrey
Number of pages read: 28 (Hulder) + 192 (Dragonsong) + 52 (Dragonsinger)
Total number of pages read: 272 (Woot!)
Total number of books finished: 1
Total number of books blogged about: 0
Comments: The whole family down with stomach flu could have meant more time to read, but it also meant a lot less energy, so I fell back on an old strategy: Rereading things I know I love.
Tuesday stats:
Books finished: Dragonsinger by Anne McCaffrey
Number of pages read: 220 (Dragonsinger)
Total number of pages read: 220 (Woot!)
Total number of books finished: 1
Total number of books blogged about: 0
Comments: Some of the pages technically after midnight, as I couldn’t put the book down, but I’m counting them as Tuesday anyway.
Wednesday stats:
Books finished: None
Number of pages read: 130 (Dragondrums) + 32 (Du ser det ikke før du tror det)
Total number of pages read: 162
Total number of books finished: 0
Total number of books blogged about: 0
Comments: Back to work and suddenly less time for reading
And then the site went down… And I completely forgot to note progress for the rest of the week. Bad blogger. Well, we’ll call that a good start but a failed bout of books even so.